"Poolzee" klaar voor de vaart

Het is zover....na maanden van zwoegen (vooral door upperchief Huib) is de "Poolzee" klaar om te water te gaan. Ze is compleet gerenoveerd, met een nieuwe kiel, nieuwe vloer en nieuwe voetsteunen. De sloep zelf is 3x in de 2 componenten lak gezet. De banken 6x in de uv lak. Aan de achterkant is er een nieuw bankje gecreeerd voor de

 

stuurvrouw/man.

Komende zaterdag zal ze bij Tijssen Watersport te water gaan, waarna ze vanaf daar door het damesteam de Ruige M8 terug geroeid zal gaan worden naar de Ruige Kade, de standplaats van het Sloepweesje. Hier zal ze onder toeziend van Huib de komende week in de gaten gehouden worden en indien nodig, leeg gepompt. Zodra ze stabiel is zal ze verhuizen naar haar nieuwe standplaats, de Boskade, waar het clubhuis van de dames is gevestigd.

 

We wensen de dames er veel roeiplezier in.

Historie Poolzee - door de TU Delft deel II

Geschiedenis sloep

“Poolzee” zeesleepboot van L.Smit & Co. Internationale Sleepdienst te Rotterdam werd op 13 september besteld bij de Scheepswerf J.& K. Smit te Kinderdijk en de kiel werd gelegd op 25 februari 1941. Op 14 juni 1941 van stapel gelopen en afgebouwd.  LxBxD= 40,12 x 7,65 x 3,95 meter en uitgerust met een  SMIT-MAN dieselmotor van 1000 pk. Na gereed komen van het schip gelijk door de Duitsers gevorderd en in gebruik genomen en onder Reichsdienstflagge gesteld en als “Friesland” in de vaart genomen. Later werd het schip opgenomen in het Bergungschiffe Verband en onder de naam “BS IX” in de vaart gebracht. In mei 1945 werd de sleepboot in Kiel terug gevonden en op 23 december 1945 in Rotterdam teruggekeerd en bij de scheepswerf J.& K.Smit te Kinderdijk hersteld. Na de reparatie en de verbouwing werd de “Poolzee” op 2 mei 1946 weer in dienst gesteld van L.Smit & Co. Internationale Sleepdienst. In 1967 werd de “Poolzee” verkocht aan J.V.Archivodon in Panama en werd herdoopt in “Nereus”.

Zusterschip van de “Witte Zee” (II)  is de “Poolzee” (II) , welke in 1942 is gebouwd door dezelfde werf. Na de tewaterlating op 14 juni 1941 door de Duitsers in beslag genomen, in 1942 als “B.S.XI” in de vaart genomen. In mei 1942 te Kopenhagen teruggevondenen. Na reparatie bij J. & K. Smit werd op 2 mei 1946 het vaartuig door L. Smit & Co in dienst gesteld. De “Poolzee” is in april 1967 verkocht aan de rederij Archirodon S.A. Panama en herdoopt in “Nereus”. In 1977 doorverkocht aan Architug Shipping Compagny, Piraeus en kreeg de naam “Hydra”. In 1986 te Perama gesloopt.    

Historie Poolzee - door de TU Delft deel I

Geschiedenis sloep

Om de grote toeloop op HT nummers wat te remmen kunnen sinds 1996 alleen nog maar authentieke sloepen worden toegelaten in het HT-register. De sloep moest vroeger daadwerkelijk een functie gehad hebben en niet speciaal voor wedstrijden gebouwd zijn.

Tijdens de restauratie van onze sloep vonden we op de boeg 'SIR4202 22pn' gegraveerd. SIR blijkt te staan voor Scheepvaart Inspectie Rotterdam. Een medestudent heeft tijdens een stage in Rotterdam het nummer nagezocht en het bleek dat de sloep in 1952 door Bothof is gebouwd en in dienst was genomen op de Poolzee. Hierbij een overzicht van wat oude foto's van de werf waar de sloep gebouwd is.

Meest waarschijnlijk is dat het schip Poolzee de motorsleepboot van het toenmalige 'L.Smit&Co Sleepdienst N.V.' te Rotterdam, het huidige Smit, betreft. Dat schip is in 1941 gebouwd te Kinderdijk. Op bouwtekeningen van de 'Poolzee' blijkt de afstand tussen de davids ongeveer vijf meter te zijn. Een meter te klein voor onze sloep. Is die afstand in '52 aangepast of heeft men andere davids gebruikt om de sloep aan boord te kunnen nemen?

De Poolzee is tijdens de tweede wereldoorlog in beslag genomen door de bezetting en heeft dienst gedaan als BS11 (bergungsschiff 11). Ook duikt de naam 'Friesland' enkele malen op. Na de oorlog is het beschadigd in Kiel teruggevonden en in '46 door Smit in dienst genomen. Het schip is in 1986 gesloopt.

Veel meer is er niet over de geschiedenis van onze sloep bekend, alleen dat het ooit is omgebouwd tot een zeilsloep die onder de waarschijnlijk onder de naam 'Pinguin' voer. Ook de motor in de sloep is niet origineel.

Bron: Smit 150 1842-1992; de Alk, Alkmaar. 


Restauratie Sloep door de TU Delft

Het schip

In de beginne... was er niets, alleen een handvol studenten met grootse plannen. Er is geld ingezameld bij de TU en de verschillende vakgroepen van maritieme techniek. Daar is dit schip mee gekocht. Het volgende jaar zouden we de HT kunnen varen! Op de foto is een klein gat in de romp te zien. Alleen de kajuit moest eraf, dat ontbrekende stuk gang vervangen, opnieuw verven en we konden al bijna varen.....dat was het idee, maar bij het verfkrabben viel de kwaliteit van de romp tegen. Er bleken glasmatten op de romp te zitten om het geheel te verstevigen en het hout bleek ook niet overal meer goed. De kiel bleek een aantal op elkaar gelaste stalen platen te zijn, die binnenin de boot gesteund werden door stalen profielen op de romp.

Verf krabben

Eerst zonder, later met hete lucht föhns zijn we de verf eraf gaan krabben, zowel buiten al binnen. Een hele klus, want we kwamen glasmatten, epoxy en houtvulsel tegen. Tijdens het krabben werden ook scheuren in de romp zichtbaar, dit omdat de boot waarschijnlijk al te lang op de kant had gestaan en het hout hierdor te droog was geworden. We konden op sommige plaatsen door de romp heen kijken.

Spanten vervangen

Tijdens het krabben bleken ook veel spanten, ondanks dubbelingen, te zijn gebroken. Waarschijnlijk door een te grote belasting van kiel en verstaging. Hierdoor waren enkele gangen aan bakboord van het schip ook helemaal van elkaar losgetrokken en zat er geen enkel verband meer tussen. De stuurboordkant van de huid was nog wel redelijk intakt. We hebben een mal gemaakt van de vorm t.p.v. het middenschip, zodat we deze konden spiegelen en uit een stuk multiplex zagen. Hiertegen konden we de huid aan bakboord trekken en hadden we een symmetrisch schip. Nu konden we vanaf het middenschip afgebroken spantjes uit het schip halen en die geleidelijk door nieuwe vervangen. In totaal zijn ongeveer 40 van de 80 spantjes vervangen, verdeeld over het hele schip.

Gangen vervangen

Nadat de vorm vast stond door de spanten, konden we de slechtste gangen vervangen. Hiervoor hadden we de hulp van Wiel Toussaint gevraagd, omdat het een redelijk gewaagde klus leek, waar wij op dat moment nog niet genoeg vaardigheid en kennis voor hadden. We zijn begonnen met de zandstrook (de gang naast de kiel) en geleidelijk aan steeds hoger op het schip. Voor de vijfde en zesde gang moesten we extra hout bijhalen, vandaar dat die het laatst zijn gedaan. Tijdens dit proces hebben we de gangen die al vastgeklonken konden worden, vastgeklonken. Alle klinknagels stuk voor stuk. In totaal schatten we dat er ruim 2000 nagels in zijn gegaan. Er is ongeveer 50% van de huid is vervangen.

De kiel

 Er zijn ook reparaties aan de kiel uitgevoerd. De binnenkiel, waar eerst ook de stalen kiel doorheen zat, is weer opgevuld met hout. Er is weer nieuw eiken geplaatst in het stuk waar de schroef zat en het roer is weer opgehangen. Ook was het voorste stuk van de kielbalk weggerot, omdat de kielbouten die erdoorheen zaten inmiddels waren geroest en het hout niet regelamtig tegen het staal was beschermd. Hier is ook een nieuw stuk ingezet. Het enige wat niet uit de kiel is gekomen is de schroefaskoker. Het is wel afgezaagd, maar dat is het enige dat straks nog zal verklappen dat ooit een motor in de sloep heeft gezeten. Er is zelfs geprobeerd om door middel van vloeibaar stikstof de koker zodanig af te koelen dat ie zou krimpen en het van zijn plak geslagen kon worden. In paats daarvan werd het staal bros en brokkelde het bij iedere slag steeds meer af.

Inbouw van de sloep

Nadat de romp van het schip weer geheel in oude staat is terug gebracht, kon er begonnen worden met het wedstrijdklaar maken van het schip. De rand is afgewerkt met een eikenhouten potdek en een stootrand. Om acht roeiers in de vrij slanke en korte sloep te krijgen is veel passen en meten nodig geweest. Bij het inbouwen van de roeiplekken stond voorop dat de roei-ergonomie het belangrijkst was: voor de vorm van de romp is een handicap in het leven geroepen, goede roeiplekken waar roeiers veel stuwkracht kunnen genereren maken het verschil. Uiteindelijk zijn de verhoudingen van de snelste boten in het veld gehaald. Er is voor gekozen om paarden (voetenbankjes) geheel uit eikenhout en aluminium te vervaardigen om zodoende een duurzame constructie te verkrijgen. De dolpotten (daar waar de riemen in draaien) zijn zelf ontworpen en vervaardigd uit RVS. De binnenkant van de huid is geverfd met één laag primer, om zo het hout goed te kunnen laten ademen. De buitenkant is voorzien van een groot aantal lak lagen, onderwater afgewerkt met 2 lagen antifouling. Dankzij een bijdrage van een industriesponsor kunnen er 9 nieuwe riemen worden aangeschaft. De faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek heeft een lening ter beschikking gesteld om een nieuwe trailer aan te schaffen, waardoor wij door het hele land de strijd aan kunnen binden. De totale restauratie heeft ongeveer 5 jaar in beslag genomen, hierin is ononderbroken gewerkt in avond uren naast de studie. Door de enorme inzet van vele maritieme studenten en sponsoren denken wij een sloep in handen te hebben die hoge ogen kan gooien tijdens wedstrijden in de komende jaren

SEQR - A smarter way to pay

Een van onze sponsors is SEQR. Met de smartphone-app van SEQR kunt u o.a. in Nederland snel en veilig mobiel betalen in winkels en online. Ook geniet u van schitterende aanbiedingen en kunt u een digitaal overzicht bewaren van uw uitgaven. Ook eenvoudig geld verzenden, met uw smartphone, kan met SEQR!

Via SEQR kunt u ons ook een handje helpen. Als u de app opent en kijkt onder het kopje goede doelen, kunt u een vrijblijvende donatie aan ons doen. Hiermee maakt u kans op een roeiclinic in 1 van onze sloepen naar keuze.

 

Meer over onze sport

Voor meer info over deze prachtige sport, kijk dan snel op :